Hur går det till?

Behöver du hjälp?

Det finns olika sätt att få hjälp på:

 

Facebookgruppen Musköhjälpen

Där postar du själv din förfrågan och får svar direkt från gruppen.
Där postas även erbjudanden och tips om när folk åker och handlar så att du kan passa på och få hjälp direkt.

Gå till Facebookgruppen Musköhjälpen här!

 

Formuläret här på hemsidan

Fyll i vad du vill ha hjälp med i formuläret här!

Vi kollar om vi vet någon som kan ordna det direkt – hittar vi ingen postar vi önskemålet på Facebook så att alla kan hjälpa till.
Ingen personlig information visas där. Bara vad det gäller och område för leverans.

 

Ring oss!

Telefon: 010-500 81 07

Telefonnumret går till en pool av våra anslutna medarbetare som försöker hjälpa dig på bästa sätt.

 

Erbjudanden här på hemsidan

Här listas Musköbaserade företag och personer (och närliggande) med erbjudanden om leveranser, tips och speciella öppettider för riskgrupper med mera.

Läs mer här!

 

Veckohandling

En idé är – när vi fått en bas av hjälpare som kan handla stort och stadigt varje vecka – är storhandling, en gång i veckan.
Behovet kommer troligen framöver när behovet på ön vuxit…

 

Säkerhet

Vid handling genom oss betalar du alltid mot kvitto – och aldrig i förskott!

Betalning med Swish – Har du inte Swish – kontakta oss så löser vi det!

 

 

Har du några frågor?

Maila oss på info@muskohjalpen.se eller ring 010-500 81 07

 

Vill du hjälpa till?

Tanken med den här hjälpgruppen är att vi är många som hjälper till!

Än så länge har vi inte fått så många förfrågningar om hjälp. Men det verkar som vi har väckt något. Många erbjuder sig att hjälpa till!

Och många hjälper till utan oss.  Fantastiskt!

Över 200 medlemmar i Facebookgruppen. På en vecka.
Vi är bara 724 fastboende på ön så det är riktigt bra!
Tack!

Men vi har många som ingår i riskgrupperna på Muskö.
Av de 724 är väldigt många pensionärer.
Sen finns det fler riskgrupper utöver pensionärer (människor över 70 år är åldersriskgruppen idag om man ska vara noggrann).

Snart lär dock antalet människor i karantän med mera öka.

Dessutom tänker vi att den här gruppen ska överleva dessa Corona-tider. Det kommer alltid att finnas människor här som behöver hjälp på liknande sätt.

Vill du hjälpa till behöver vi veta till exempel när du kan åta dig handling och leverans.
Posta gärna i Facebookgruppen Musköhjälpen när du planerar att åka och handla och kan ställa upp.
Eller använd formuläret här – eller maila på info@muskohjalpen.se

Handlar du på regelbundna dagar är det ännu bättre.
Då kan vi samla ihop önskemålen och sprida ut dem på de olika dagar vi alla kan hjälpa till med handlingen.

 

Det som behövs idag

  • Telefonassistans (Viktigt! här saknar vi folk!)
    Du hjälper till att svara på telefonsamtal. Du svarar genom en app på din telefon, ditt eget nummer publiceras aldrig.
    Du loggar in när du har tid över och kan svara.
    Du tar emot önskemål, beställningar o dyl. Samordnar med de hjälpare vi känner till eller publicerar önskemålet i Facebookgruppen om det inte finns en direkt lösning. Med uppföljning – så vi vet att allt funkat.
  • E-post-assistans (Viktigt! här saknar vi folk!)
    Du hjälper till att svara på mail. info-adressen på hemsidan går till alla som sätts upp som mottagare.
    Du tar emot önskemål, beställningar o dyl. Samordnar med de hjälpare vi känner till eller publicerar önskemålet i Facebookgruppen om det inte finns en direkt lösning. Med uppföljning – så vi vet att allt funkat.
  • Handlare
    Du hjälper till att handla och leverera till beställarna. Eventuellt i samarbete med “Leverans” – då behöver du bara handla.
  • Leverans
    Du tar emot inköpta varor och levererar dom till mottagarna.
  • Lokal Leverans
    Du hämtar varor beställda och betalda av folk i karantän från Sandells Livs och kör ut dom till kunderna.

 

Vi tittar på system för att underlätta allt för alla.
Allt är under utveckling och allt är öppet för nya idéer och lösningar.
Har du några tips?
Hör av dig!